Oldalak

2012. május 30., szerda

Interjú: Tim Cook, az Apple vezérigazgatója (a legérdekesebb kérdések, válaszok)

A mai napon Tim Cook válaszolt néhány kérdésre, természetesen semmit nem tudtunk meg a jövőben kiadandó termékekkel kapcsolatban, csak puhatolózni lehet, azonban a hozzáálása bíztató, és úgy látszik, készen áll az első nagy dobásra, ami már az ő vezetése alatt jelenik meg. Rá is férne, mert az iPhone 4S a Siri-n kívül nem tartogatott sok újdonságot, és sokan többet vártak. Interjú:

Walt: "A táblagép, miért nem egy PC? Miért van különbség?"
Tim: "Az én látásmódom szerint különbözőek. Olyan dolgokat tehetsz meg egy egy táblagéppel, amit képtelen vagy egy PC-vel. Ha azt mondod, az iPad egy PC, akkor badarságokat beszélsz.
Mi megteremtettük a modern táblagépet. De ez kompromisszumokat hozott magával. Döntéseket kell hoznod. Ha egy táblagépre PC-ként nézel, akkor a múlt hatásaiból indulsz ki."

Kara: "Miféle kompromisszumokról van szó?"
Tim: "Az emberek hihetetlenül vékony táblagépeket akarnak. Ha megnézel egy notebook-ot, (ami vastag) láthatod, hogy nem lehetne kihozni egy szuper vékony dizájnt, amire az emberek ezt mondják: 'Wow! Ez az ami kell nekem!'
A táblagépek sem olyan szuperek, mint lehetnének még, és a PC-k sem olyan jók mint amilyenek lehetnének." (Vajon készül az újabb forradalom, vagy csak duma?)

Walt: "Mit tanultál Steve-től, és miben változott a szemedben az Apple vezérigazgatóként?"
Tim: Sokat tanultam Steve-től. Az egyik legszomorúbb nap volt, mikor távozott közülünk. Mit tanultam tőle? Sorolhatnám egy hónapon át... Megtanultam, hogy az összpontosítás a kulcsa mindennek; nem csak elvezetgetni egy céget.

Tim: "Nem akarom megváltoztatni az Apple-t, az Apple kultúráját. Ez olyasvalami, ami különleges, és páratlan. Ez nem olyan dolog, amit képes lehetsz egyszerűen lemásolni. Ha lehetne, már mindenki lemásolta volna. (ha-ha) Ez olyan dolog, ami a cégbe van építve gyökeresen, nem fogom megváltoztatni. Azonban más típusú dolgokat meg fogok változtatni."

Kara: "Azt hallottam meglehetősen titokzatos vagy."
Tim: "Nagyon komolyan veszem ezt, megduplázom a titoktartást az eddigihez képest."

Kara: "Hogyan látod a mobil OS körképet? Egy részét ti uraljátok."
Tim: "Nem mondanám, hogy uraljuk, csak annyit mondhatok nekünk van a legjobb telefonunk a piacon.
Manapság van Android és iOS. És Windows Phone, láthatjuk hogyan teljesítenek. Még a RIM szolgál ki egy nagyobb adag felhasználót. De a lényeg az első kettőnél van. --Android, iOS-- Fog ez változni? Nos, szerintem minden képes változni. Az okostelefon fejlődés, még elég kezdeti stádiumban van.
Évek múlva, nem tudom látni-e majd nem okostelefonokat."

Walt: "Összehasonlítva a Samsung Galaxy szériával, felfigyeltem rá, hogy ti csak egy iPhone-t adtok ki évente. Ez nem az az út, amit az iPod, vagy a Mac piacnál megszokhattunk. Miért nem forgalmaztok egyszerre több iPhone-t, és iPad-et egy időben, és fogtok-e ilyet csinálni a jövőben?"
Tim: "Az álláspontunk az, hogy el kell készíteni a legjobb terméket. Ez arról szól, hogy a legjobbat tudjuk kiadni kezeink közül, ne pedig különböző árszegmensek döntsenek a dizájnról, és szolgáltatásokról. Nem egy szabályzat tart fel minket több féle eszköz kiadásában, hanem az, hogy a legjobbat akarjuk. Ha van, és jobbat tudunk csinálni, megcsináljuk. Azt hiszem ez a legnagyobb előnyünk, hogy nem vagyunk fragmentáltak.
Van egy telefonunk egy kijelzőmérettel, és felbontással. Ez nagyon egyszerű ha fejleszteni szeretnél a platformra."

Walt: "Miért nem csináltok egy 99 dolláros iPhone-t az árérzékenyebb piacokra? Már megcsináltátok ezt az iPod-okkal (shuffle), és jól teljesítettek."
Tim: Nem beszélek arról, mit tervezünk az iPhone-al a jövőben, de nem azért akartunk 49 dolláros ipod-ot, mert muszáj volt. Csak csináltunk egy Shuffle-t, és jól tettük. Nem az ár játszott szerepet elsősorban, ennek ellenére az eredmény ez az árszegmens lett."

Walt: "Nem csináltok 7"-os táblagépet? Nem beszélnek erről az emberek cégen belül?"
Tim csak nevet. (hahahahaha)

Kara: "Hogyan akarjátok megváltoztatni a TV piacot?"
Tim: " Szokatlan tőlünk, hogy maradtunk az Apple TV üzletágban. Nem egy hobbicég vagyunk. Vannak dolgok, amik csak kis hátszéllel mennek, tehát nem olyan sikeresek, de csordogálnak, ezért mi áthelyezzük erőforrásaink valami más, fontosabb dologra.
Az Apple TV amiben megragadtunk. Ez nem akkora piac mint a zeneipar, vagy a mac-üzletág. De előző évben eladtunk 2,8 millió Apple TV-t, idén eddig 2,7 milliót.
A növekedést segítené a felhőből lehívható film, és az 1080p-s felbontás --ez a kulcsa az ökoszisztémának."

Walt: "Nyélbe üttök majd egy Facebook üzletet? Milyen a kapcsolatotok?"
Tim: "Stabil a kapcsolatunk. Megvan a kölcsönös tisztelet."

Kara: "Nehézkesek, megterhelőek? Hallottam róla."
Tim: Haladnak a saját fejük után --néhány ember ezt mondja róluk. Én hallottam embereket különböző szemszögből a témával kapcsolatban, így megtanultam méltányolni jobban ezeket. Mi csak elegáns megoldásokat szeretnénk. A Facebook-nak van több százmillió  felhasználója, akiknek lehet iPhone vagy iPad. Mi a legjobb élményt szeretnénk nekik nyújtani, tehát maradjatok figyelmesek!

Kara: "Terveztétek az Instagram felvásárlását?"
Tim: Nem. Jelenleg nem vágyunk nagy üzletekre most, de nem zárom ki ezeket. Nem vásárlunk cégeket bevételi forrás céljából. Azért vásárlunk, mert birtokolnak valami jó technológiát, vagy jó munkaerőjük van."

Walt: "Megvásárolttok a Siri nevezetű céget. A reklámjaitokban ez a fő érv az iPhone mellett. Ha működik, akkor nagyon hasznos, de sokszor egyáltalán nem működik, és ez nem vall az Apple-re. Ez egy Béta változat. Mi a helyzet ezzel?"
Tim: "A felhasználók imádják. De többre képes, és... rengetegen dolgoznak rajta. Nagyon le leszel nyűgözve, amit az elkövetkezendő hónapokban fogsz látni vele kapcsolatban. Van jó néhány király ötletünk arról, mire képes Siri. Hamarosan megtudjátok."

Kara: "Úgy érzed, te is látnok vagy, mint Steve?"
Tim: Steve egy zseni, és egy látnok volt. Nem tudom látásmódom lecserélni az övére. Steve nagyon eredeti volt. Nem hinném, hogy lesz még egy ilyen ember. Sosem éreztem a súlyát, hogy olyannak kéne lennem mint Steve, mert az nem olyan aki én vagyok. Vagyok, aki vagyok, és egy nagyszerű vezérigazgatója akarok lenni az Apple-nek.

Kara: "Mi a cél? Egy 1 Billiárt dolláros céget vezetni?"
Tim: "Csak jó termékeket akarunk készíteni."

Egy közönségkérdés: "Cook is bőven kiveszi a részét a dizájn, és marketing kérdésekben?"
Tim: "Steve rengeteg időt töltött el ezek tanulmányozásával. De nem. Én inkább az összes szekcióban töltök sok időt, nem csak ebben a kettőben."

Közönségkérdés: "1998-ban, mikor csatlakoztál az Apple-hez, mit mondott neked Steve Jobs, mikor még az Apple nem volt olyan népszerű? Vissza tudnád idézni?"
Tim: "Nagyon érdekes találkozó volt. Steve, egy olyan embert keresett aki kezeli a működéshez szükséges dolgokat. Odarepültem pénteken, hogy szombaton találkozhassak Steve-el. Öt perccel a beszélgetés után tudtam, hogy csatlakozni akarok az Apple-höz. Le voltam sokkolva. Miért akartam csatlakozni? Elmesélt egy történetet, és stratégiát, hogy az Apple az ügyfélért van, és én tudtam más cégek teljesen ellentétesen gondolják ezt. Tudtam, hogy ez egy brilliáns koncepció. Elmondta, hogy később lesz majd iMac, és brilliáns ötletnek tartottam. Nagy benyomást tesz rám, ha valakit nem a pénz befolyásol. Ez a három dolog azonnal eldöntötte, hogy felmondok a másik munkahelyemen. Hogy láttam-e iPad-et, iPhone-t? Nem. Csak egy dolgot láttam: Az Apple az egyetlen tech cég, melyek hozzáálása ellentétes azzal, ha elégedetlen a vásárló, nem gond, csak folytassa a vásárlást. Ha az ember mérges lett a Compaq-ra, vett egy Dell-t. Ha elégedetlen lett a Dell-re, vett egy IBM-et. De egy Apple vásárló egyedülállónak számít, ez az érzés, amit nem látsz alapból. Érezned, és látnod kell.

Közönségkérdés: Az Apple Tv-nek van képtükrözés funkciója, mely lehetővé teszi a játékot Tv-n, azonban bele akartok jobban lépni erre a piacra, ahol jelenleg a Nintendo, a Sony, és a Microsoft van?
Tim: Azt hiszem játszmában vagyunk. Több embert látni hordozható eszközön játszani, mint Tv-n. De mi lesz a jövőre nézve? Meglátjuk. Nem érdekel az az opció, hogy belépjünk a normál konzol a piacra. De ha bővebben nézed a játékpiacot, azt hiszem nagy játékosok vagyunk. Az egyetlen dolog számunkra az, hogy még nagyobbá tegyük.

3 megjegyzés: